רצועה חיתולית כפית

המסע אל הבריאות שלך

דורבן בכף הרגל

מהו דורבן

מחלת החיתולית הכפית או בשמה העממי דורבן, כאב עז זה נגרם כתוצאה מדלקת ברקמת החיבור העבה הנקראת החיתולית הכפית באנגלית – Plantar Fasciitis. רצועת חיבור זו מחברת בין עצמות הרגליים והעקב, בנוסף עוטפת את שרירי האיזור. חולשה ולחץ על הרקמה הפלנטרית תגרום אט אט לדלקות חוזרות ולקרעים שיגרמו לכאבים עזים ולתסמיני הדורבן בכף הרגל.

סיבות להופעת דורבן ברגל

הליכה לא נכונה כתוצאה מכאבים או לחצים יכולה לגרום ללחץ וחולשה של שרירי הרגליים ובייחוד של הרצועה החיתולית הכפית, ככל שהיציבה שלנו חלשה ואינה איתנה, יש סיכוי טוב יותר להופעת הדורבן בכף הרגל, בנוסף ישנן סיבות רבות כגון: משקל יתר, מבנה לא תקין של כף הרגל, הליכה לקויה עם נעליים לא מתאימות, לחצים נפשיים ועוד. אך אם נתבונן לעומק נבין כי הסיבה המרכזית היא חולשה של שרירי היציבה בכפות הרגליים, היסודות של הבניין.

ממה נגרמים כאבי הדורבן

כאבי הדורבן בכף הרגל נגרמים מהלחץ הקיים על כף הרגל בעקבות ההליכה והמשקל, עם הזמן הדורבן מתפתח ומחמיר, כך גם ככל שנעמוד יותר ונפעיל לחץ לא טוב על כף הרגל, המצב יחמיר ויהפוך לכאב תדיר גם ללא לחץ ישיר. לרוב האנשים הסובלים מתופעת הדורבן בכף הרגל המצב חולף לאחר זמן קצר, אך ישנם אנשים בעלי חולשה חזקה בשרירי הרגליים וביחוד ברצועה הפלנטרית ובמקרים אילו הכאבים ישארו לאורך זמן ויצרכו טיפול על להפחתת הכאב העז בכף הרגל.

 

עיסוי עדין של הרצועה הפלנטרית יעזור להורדת כאבים ויפחית את הדלקות היוצרות דורבן

האם דורבן היא בליטה בכף הרגל?

ישנם מקרים בהם מופיע זיז קטן בעקב הרגל, אך אין זו הסיבה המרכזית להתפחות הדלקת ויצירת הדורבן, הלחץ כתוצאה מההליכה הלקויה והכאב באזור הלחוץ בכף הרגל, יגרום לדלקות חוזרות ונשנות בשל העובדה כי אנו מחוייבים ללכת על הרגל, גם כך כנראה שאנו הולכים בצורה לקויה המחמירה את מצבנו, בקיצור החולשה והדלקת ברצועה הפלנטרית יגרמו לדורבן, על כן יהיה צורך דחוף לטפל ביציבה אם ניתן, אם המצב הוא חמור צריך לחשוב איך לחזק את השרירים הנכונים ולגרום לפחות לחץ על איזור הדורבן בכף הרגל.

מהם התסמינים לסובלים מדורבן?

הסובלים מדורבן חווים כאבים עזים, לרוב בזמן הליכה ודריכה על האיזור המודלק, אך כאן נחלק את המצב לשניים, 

  1. אנשים הסובלים מכאבים לאחר לחץ על האזור ועמידה ממושכת, אך בזמן רגיעה הכאב חולף או נם.
  2. אנשים הסובלים מכאבים אפילו במצב שכיבה, מתעוררים בבוקר כבר עם כאב חד בכף הרגל.  שני המקרים הינם שונים ודרך הטיפול לכל אחד המקרים שונה, ביחוד אם הסובלים מכאבים בזמן דריכה הם אנשים שיכולים לתרגל דרך קבע. במצב של כאב קבוע יותר קשה לטפל, אך שילוב של דיקור סיני, הקזת דם, עיסוי ותרגול קל יביאו תוצאות תוך מספר מצומצם של טיפולים.

מתי דורבן מאותת סימני אזהרה?

ישנם מקרים שכבר איננו מצליחים לדרוך על כף הרגל וגם לא כמעה, מצב זה יגרום לחולשה וניוון של מספר רב של שרירים בגוף החולה, על כן אם המצב מתחיל להחמיר צריך לפעול במהירות ולהתחיל לתרגל ולטפל במספר דרכים בו זמנים לצורך קבלת תוצאות מהירות, זאת בכדי לא להגיע למצב חמור יותר בו אנו לא יכולים יותר לדרוך באופן מלא על כף הרגל ומכאן המצב יכול רק להחמיר וכדאי מאוד לטפל במהירות האפשרית.

הליכה בנעלי עקב רק תחמיר את הלחץ על הרצועה הפלנטרית

שיטות טיפול לדורבן בעקב?

ישנם שיטות רבות לטיפול בדורבן בכף הרגל, אין שיטה אחת מרכזית שעובדת וכולם מרוצים ממנה, על כן טיפול בדורבן בעקב הינו תלוי מצב והתאמה לצרכי המטופל. על מספר דברים כולם מסכימים, הפחתת משקל הגוף במקרה של משקל יתר, הפחתת עמידה ממושכת וישירה על האזור הפגוע, חיזוק שרירי כף הרגל והרצועה הפלנטרית.

ישנם רופאים המשתמשים במשככי כאבים וסטרואידים לצורך הורדת הכאבים, במקרים קשים מבצעים ניתוח כירורגי המנתק את הרצועה הפלנטרית חלקית מאיזור העקב עד לכדי כריתה חלקית של הרצועה הפלנטרית.

טיפול טבעי לדורבן בכף הרגל?

קיימים סוגים רבים של טיפולים בדורבן, אך אני דוגל בשיטה המשלבת בין דיקור סיני, עיסוי שיאצו, ותרגול לצורך חיזוק הרצועה הפלנטרית באמצעות יוגה טיפולית או תרגילים שאני מבצע עם המטופל יחד לצורך חיזוק הרצועה, במקרים קשים יותר אני משתמש בהקזת דם בשילוב שיאצו ודיקור סיני. יוגה טיפולית היא כלי חזק ביותר היכול לסייע לכל מטופל כמעט בכל זמן נתון. כאן הטיפול כואב יותר זאת בשל העובדה כי המטופל אינו יכול לבצע את התרגול בעצמו. במקרים בהם המטופל חווה כאב אך יכול לתרגל, ההחלמה הינה מהירה יותר ומחזקת.

עבודה באמצעות כדור טניס לעיסוי וחיזוק הרצועה הכפית החיתולית

דילוג לתוכן